Thursday, November 6, 2008

Arkitek yang saya kagumi

Eero Saarinen

Dilahirkan pada 1910 di finiland dan meningal pada 1961. Bepindah ke USA pada 1923 dan dalam 1929 memasuki akademi De La Grande Chaumiere., Paris untuk mempelajari ukiran. Setelah itu mempelajari SENIBINA di Yale University. Ayahnya merupakan akitek terkenal. Pada 1937, Eero bekerja bersama ayahnya. Beliau bersama J. Robert Swanson banyak terlibat dalam pembuatan perabot.


Pada 1948 ayahnya merekabentuk General Motors Technical Center di Michigan. Eero terlibat dalam rekabentuk dalaman dan perabot bangunan tersebut. Bangunan tersebut terdiri daripada 5 bangunan yang disusun mengelilingi kolam. Terdapat satu “tall stainless-steel water tower and domed auditorium. Struktur bangunan terdiri daripada prefabricated unit yang disokong oleh Curtain wall. Permukaan metal panes yang berkilat menampakkan pengunaan bahan binaan yang baru.




Antara bangunan yang terkemuka yang beliau reka adalah:


Kresge Auditorium ( Eero Saarinen)


Pada 1950 ayahnya meninggal dunia. Eero memulakan kerjayanya secara persendirian di Birmingham, Michigan. Pada 1953 auditorium di Massachusetts menampakkan pendekatan teknologi dan rupabentuk. Mengunakan curtain glass dan shell shaped. Strukturnya amat mengkagumkan dengan penyambungan kepada tiga points sahaja.






























Trans World Airlines Terminal

Pada 1956, Trans World Airlines Terminal ( Airport ) dibina. Strukturnya lebih dinamik yang menampakkan form and function of the building.
















Dulles International Airport

Satu lagi Terminal Building dibina di Dulles International Airport. Bumbung yang disokong oleh tiang besar amat mengkagumkan. Mengunakan dinding kaca.




















The John Deere & Co. Headquaters

The John Deere & Co. Headquaters merupakan bangunan yang terakhir direkabentuk oleh Eero. Bangunan tersebut menampakkan gabungan bahan dan struktur bagunan tersebut. Merupakan steel building lapan tingkat. Beliau merupakan seorang modernist. Banyak mengunakan glass, steel dan concrete.